De fleste lærte å sykle når de var 4-5 år gamle og har ikke brukt så mange kalorier på å sjekke om det de lærte var gode eller dårlige vaner. Her kan du lese om hvordan du bruker en sykkel riktig.
De aller fleste bruker en sykkel feil.
Som i mange andre bransjer blir man også «yrkesskadet» i sykkelbransjen. Jeg ble en gang avhørt etter at jeg hadde vært vitne til en alvorlig voldshendelse i sentrum av Oslo. Gjerningspersonen hadde forlatt stedet med sykkel, og beskrivelsen jeg gav av mannen var ikke særlig spesifikk: Delvis skallet fyr, mørk jakke, mørk bukse og han var kanskje mellom 170 og 185 høy – altså en beskrivelse av 90% av alle menn i Norge over 35 år. Sykkelen hans derimot, var en sliten lilla Nakamura med små grønne detaljer, fra før år 90tallet, med 7 gir bak og 26 tommer hjul. Ja, politimannen så rart på meg når jeg gav beskrivelsen, og jeg måtte forklare at jeg var yrkesskadet… Jeg fanger også opp uvaner syklister har når jeg ser de sykle. Og de aller fleste syklister girer feil, bremser feil, trår feil, vasker ikke sykkelen sin, sykler med for lite luft, eller tenker overhode ikke på sykkelen sin når de sykler.
Mange av disse uvanene påvirker faktisk levetiden på sykkelen din, vedlikeholdskostnaden på den, men også sykkel opplevelsen din. Det er ikke så rart at mange gjør feil. De fleste lærte å sykle når de var 4-5 år gamle og har ikke brukt så mange kalorier på å sjekke om det de lærte var gode eller dårlige vaner. Ikke at mor og far som lærte deg å sykle hadde så mye peiling heller. Så her er altså en liten artikkel som kan friske opp minne og gjøre forholdet ditt til sykkelen din litt bedre! Noen av punktene har litt lange og tekniske svar, men du finner et kortfattet svar øverst på hvert punkt.
Her kan du altså lese om
- Hvordan gire riktig
- Hvordan bremse riktig
- Hvordan trå riktig
- Hvordan vaske sykkelen riktig
- Hvordan smøre kjedet riktig
- Hvordan lade batteriet riktig
- Hvordan låse sykkelen riktig
- Hva er riktig lufttrykk
- Hvordan sykle over humper riktig.
- Hvordan følge trafikkreglene
Hvordan gire riktig på sykkel?
Svar – Bruk alle girene. Gir ned til et lettere gir før du stopper. Slipp opp tråkket og skift ett til to gir av gangen. For de fleste innvendige gir må du stoppe helt å tråkke når du skifter gir, men det finnes unntak, så les deg opp på ditt gir, eller spør din seriøse sykkelbutikk.
En av de vanligste feilene syklister gjør
Dette er kanskje den vanligste feilen jeg ser syklister gjør, som foruten manglende vask og feil smøring av kjedet, gjør at vedlikeholdskostnadene blir unødvendig høye. Dersom man girer feil, så vil faktisk kjedet slites mer. Et slitt kjede sliter mer på tannhjulene. Og et utslitt drivverk girer dårlig og glipper. Den vanligste gire feilen man gjør er å ikke gire, eller gire for lite. Dette skjer spesielt på elsykler når man har en sterk motor som gir mye assistanse. Hvorfor skal man gire til et lettere gir når sykkelen fungerer så godt som den gjør i tyngste gir?
Har man ti gir og kun bruker tre, så sier det seg vel egentlig selv at disse tre girene slites mye raskere enn om man hadde fordelt slitasjen på alle ti girene.
Lyskryss og bratte bakker
Hvem har vel ikke kommet inn i et lyskryss med alt for tunge gir, glemt å gire til et lettere før man stopper, og så stampet sakte av gårde i et alt for tungt gir? Dette, mine damer og herrer, er feil bruk av en sykkel. Når sand, smuss og salt legger seg i mellom alle leddene i kjedet, og det blir alt for hardt press og feil bruk slites kjede.
Noen sier at kjedet strekker seg. Rent teknisk er dette feil. Det som skjer er at hvert ledd blir mer lealaust, for å bruke ord fra hjemtraktene. Når hvert ledd blir mer løst og med mer slark, så er det det mikroskopiske mellomrommet som oppstår mellom hvert ledd som gjør at den totale lengden på kjede øker. Hvert ledd er like langt, men leddene mellom hvert ledd har litt mer slark. Det andre som da skjer at tannhjulene slites betraktelig mer fordi kjedet «gnager» mer på tennene.
Hvordan trå riktig på en sykkel?
Svar – Et korrekt tråkk ligger på mellom 60 og 80 rotasjoner per minutt (kadens). Det er her de fleste motorer på elsykler fungerer optimalt, og det er denne kadensen utvekslingen på drivverket er tilpasset til.
Veldig mange som sykler på sykler og elsykler har et alt for tregt tråkk. Du liker det? Helt greit det, men du bruker ikke sykkelen riktig. Dette vil nemlig føre til mer slitasje på motorene og drivverket. Motoren får større slitasje fordi det blir større varmeveksling mellom kald og varm motor, ved feil kadens. En motor som jobber tungt, fordi den går for sakte, fordi giret er for tungt, blir varmere enn en motor som jobber med korrekt kadens.
Dette henger altså veldig sammen med punktet over, så det er viktig å gire riktig slik at du får et korrekt tråkk.
Hvordan bremse riktig på sykkel?
Svar – Bruk begge bremsene. Pump bremsene om du skal ned lange bratte bakker. Unngå lange harde oppbremsinger. Bytt bremseklosser før de blir helt utslitt. Aldri under noen omstendigheter skal bremseskiver eller klosser smøres.
Forbremsen er best
Dette er en feil vi ofte ser på verkstedet. Noen er redd for å bruke forbremsen, til tross for at den har 70% av bremseeffekten. Andre er redd for store hastigheter og holder bremsen kontinuerlig litt inne for å holde en trygg og behagelig hastighet. Noen gir fullstendig blaffen i at bremsen lager alle lyder som en hver menneskehjerne burde forstå er forbundet med feil eller fare.
Utslitte bremser kan være livsfarlig
Noe av det som skjer når man bruker bremsen feil er at bremsene blir fortere utslitt eller at man risikerer at bremsen kan total havarere midt i en bakke. Ja faktisk. Sykler du i 60km/t ned Kongsveien hver dag, og ikke bruker en eneste kalori på å tenke over hvordan du bremser, bør du stikke innom nærmeste sykkelbutikk i dag, og få sjekket bremsene dine. Og hvert fall lese videre.
Riktig bruk av bremser ved lange bakker
Dersom man har lange bakker er det viktig å pumpe bremsene. På samme måter som biler ned Trollstigen må sykler pumpe bremsene ned lange bakker. Dette er spesielt viktig om man har lastet syklene mye. Dersom man ikke gjør det blir bremsene overopphetet og oljen i bremsen kan begynne å koke. Bremsene vil da låse seg slik at du nesten ikke får syklet videre. Worst case scenario er at bremsen havarerer fordi trykket og varmen i bremsen blir for høyt. Så bruk bremsen riktig!
Feil bruk = raskere slitasje
En annen effekt av å få for varme klosser er at belegget på bremsen slites mye raskere, og man må bytte klosser unødvendig ofte. Dessverre ser vi også at folk venter alt for lenge med å bytte klosser. Man vanner en blomst før den visner, man gir mat til fiskene i akvariet før de synker til bunn, og man bytter klosser før det ikke lenger kan kalles bremseklosser. Oppstår det plutselig en metallisk lyd må du bytte klosser. Da er nesten alltid belegget brukt helt opp og du er i ferd med å ødelegge bremseskive og brems. Lurer du på hvordan du sjekker hvor mye bremsebelegg det er igjen på bremsene dine, må du gjerne komme innom så vi kan vise deg.
Aldri ta olje på bremsen!
Og til sist, aldri ta olje på bremseskiver eller bremseklosser. Bremsene er der for å skape friksjon så du stopper. Olje gjør at det blir mindre friksjon. Hva tror du skjer hvis du fjerner friksjon fra bremsen din? Det har du ikke lyst til å finne ut av når du må bråbremse fordi bilen fra sidegata ikke overholder vikeplikten…
Hvordan vedlikeholde en sykkel riktig?
Vask av sykkel er faktisk det viktigste vedlikeholdet du kan gjøre. Manglende vask kan gjøre selv den dyreste sykkelen ubrukelig i løpet av kort tid. Vi bor faktisk i en steinrøys på grensen til arktis. Korrekt vedlikehold er helt essensielt for at også garantier eller reklamasjonsrett skal gjelde. Dette gjelder også beltedrift og systemer mange tror er vedlikeholdsfrie. Det er en mangelfull analogi, men en kropp som aldri vaskes utvendig vil bli syk innvendig. «Vedlikeholdsfrie komponenter» som aldri vaskes utenpå vil ødelegges svært mye fortere innvendig.
Hvordan vaske sykkelen riktig
Svar – Desto mer, desto bedre*.
Det er rett og slett det enkle svaret. Vasker man sykkelen oftere og grundigere vil sykkelen vare svært mye lenger. Dersom man ikke vasker sykkelen i det hele tatt, så vil selv en sykkel til hundre tusen være ødelagt etter en sesong med vintersykling.
*MEN, det er et stort men. Vi har vært borti sykler som har blitt vasket feil eller for hardt. Ikke bruk høytrykkspyler på en sykkel! Ikke senk sykkelen ned i et bad.
Følg heller denne oppskriften her.
Hvordan smøre kjedet riktig?
Svar – Med et rent og tørt kjede skal du ha en liten dråpe olje på hvert kjedeledd. Bruk deretter en fille og tørk over kjedet slik at det ikke er overflødig olje på kjedet. Kjedet skal hverken være tørt eller dryppende vått, kun lett fuktig med olje etter at det er smurt.
Vi ser mye rart når vi jobber på et sykkelverksted. Det kommer også til smøring. Poenget med å smøre kjedet, den eneste komponenten på sykkelen som trenger regelmessig smøring, er å hindre at kjedet ruster, fjerne friksjon i selve drivlinjen (samspillet mellom kjede og tannhjul), og gjøre giring lettere og mer problemfri.
All olje er ikke den samme.
Du smører ikke huden din med matolje? Du bruker ikke essensielle oljer på bilen din? Nei. Så bruk kjedeolje til kjedet. Det vanligste vi ser er at folk ikke smører kjedet i det hele tatt. Da ruster fort kjedet, og man risikerer at både kjede og tannhjul må byttes. Det verste jeg har sett er de som bruker matfett på sprayboks. Dette stinker, hindrer muligens rust, men blir så vanvittig klissete at du nesten ikke får vasket det bort. Det trenger heller ikke inn i leddene på kjedet, slik sykkelolje gjør, og hovedpoenget er derfor borte. Da har man faktisk gjort at sand og smuss setter seg lettere fast i kjedet, og det slites fortere, og det er vanskeligere å vaske. Dette gjelder også de som smører alt for mye, og ikke fjerner sort gammel og klissete olje fra kjedet sitt.
Ulike typer sykkelolje
Det finnes flere ulike typer sykkelolje. Den viktigste forskjellen på sykkelolje er hvor seig den er. Skal du bare sykle på sommeren bruker du en tynn «tørr» olje. Den renner lett og vaskes lett av. Sykler du på vinteren er det bedre med «våte» oljer som er tykkere i konsistensen slik at ikke snø og sludd vasker bort oljen etter noen få meter.
Ved manglende vask og service kan det være behov for å smøre opp andre komponenter på sykkelen. Disse komponentene bruker ofte et seigere fett, enn tynn olje, fordi det er helt andre mekanismer enn kjedet som beveger seg kontinuerlig.
Ok. La oss snakke litt om beltedrift:
Hvordan ta vare på beltedrift?
Beltedrift er IKKE vedlikeholdsfritt. Det er en stor misoppfatning at det er det. Og det er stor synd at kunnskapsløse selgere som burde visst dette har latt kunnskapsløse kunder tro det. Beltedrift må også taes vare på. Hvis ikke man gjør det, vil beltedrift bli langt dyrere enn konvensjonelt kjededrift. Beltredrift er veldig bra for tiltenkt bruk og dersom du vet hva det er. Holder du sykkelen din ren, kan ofre bittelitt effektivitet og tar vare på beltedriftsystemet ditt, kan det vare ti ganger så lenge som kjede. Kan…
Hva er forskjellen mellom belte og kjededrift?
Beltedrift har kun lukkede navgir og et karbonbelte. Kjededrift kan både ha lukket gir eller åpent gir. Beltedrift er en del, mens et kjede består av mange ledd hvor hvert ledd består av innerplater, ytterplater, akslinger og såkalte «rollers». Alle disse komponentene i et kjede beveger seg når kjedet går rundt. Og derfor er det viktig at kjedet er rent og smurt til en hver tid, for at det skal fungere så godt som mulig og slites så lite som mulig.
Et belte består bare av en del, og har derfor ikke behov for kjedeolje. Men beltedrift må også holdes rent og SMØRES med «tørr» silikonspray beregnet for belter. Ja, du leste riktig. Smøres. Beltedrift er ikke friksjonsløst, og smuss og støv kan sette seg fast på belte også.
Har beltetid lenger levetid enn kjeededrift?
Beltedrift kan ha lenger levetid enn kjededrift under visse forutsetninger. Jeg har ingen ting annet imot beltedrift enn misoppfatningen om at det er helt vedlikeholdsfritt. Vi solgte beltedrift i noen år, og får inn noen modeller til neste år også med belte. Hver gang vi har solgt det har det skjedd, til tross for ettertrykkelig beskjed om at det ikke er vedlikeholdsfritt, at kunder kommer tilbake og tror det er reklamasjon når beltet har røket etter 3-4000 km. Et belte kan holde svært mye lenger enn det, men ikke når de har gått gjennom to vintre med heftig salting uten at syklene har sett en eneste vask.
- Beltedrift må altså holdes rent
- Det må smøres på korrekt måte
- Smøring skal kun skje når beltet er helt tørt
- Smøring må kun skje med anbefalt smøring
- Beltet må ikke vris og roteres sidelengs for å se undersiden, da det forringer beltets egenskaper.
Dersom du følger disse punktene, regelmessig og bortimot ukentlig, da kan beltedrift ha en levetid bortimot ti ganger så lenge som kjededrift.
Hvordan lade batteriet riktig?
Svar – Ikke på natta. Kladd lade er best, men dette spiller ikke så stor rolle lenger.
Batterier fra seriøse leverandører har svært høy kvalitet
Batterier fra seriøse produsenter er såpass godt lagd i dag at enten du bare bruker det mellom 40 og 60% ladet eller lader det helt opp og tapper det helt ned, vil batteriets levetid være lenger enn sykkelens levetid med gjennomsnittlig vedlikehold. De fleste klarer ikke vedlikeholde sykkelen sin så den holder mer enn 4-6 år. Når batterier stort sett kommer med 5 års garanti, så har man ofte et batteri som klarer seg mye lenger. Vi har kunder som blant annet jobber for Foodoora, og selv de mest aktive syklistene som sykler mer på to uker enn en gjennomsnittlig pendler gjør på et år, har batterier som fungerer helt optimalt etter 20 000 km.
Rent teknisk fungerer batterier, også de fra seriøse leverandører, best om de ikke lades helt ut, eller helt opp. Man kan ofte øke levetiden på batteriet ved å lade det slik, men for vanlige dødelige er dette altså strengt talt ikke nødvendig så gode som batteriene er i dag.
Brannsikkerhet i batterier til elsykkel
Det er svært få branner i batterier fra seriøse produsenter. Jeg har fortsatt ikke sett dokumentasjon på at det har vært brann i mer anerkjente merker, men det har derimot vært en rekke branner i ladere og batterier til sykler som er av dårlig kina kvalitet, eller som ikke er lovlige. Useriøse forhandlere som selger ulovlige produkter kan du heller ikke stole på tar produsent ansvar for sykkelen din.
Det er strenge regler til salg av elektriske komponenter og sykler. Dessverre er det mange useriøse bedrifter som ikke bryr seg om hverken regler, fornuft eller moral. Dette gir bransjen et dårlig rykte, som er svært beklagelig. Om ikke mange år kommer det også Solid State batterier for fullt til elsykkel bransjen. Dette er en ny batteri teknologi som har svært mange fordeler. Batteriene er mindre, har større kapasitet, kan lade mange ganger raskere enn dagens batterier, er langt mer resirkulerbare og miljøvennlige ved at de bruker mindre sjeldne metaller som blant annet kobolt. Dette vil ta både elsykkel bransjen men også alle andre batteridrevne bransjer et langt steg videre mot en bedre planet!
Hvordan låse sykkelen riktig?
Svar – Desto bedre lås, desto bedre.
Lås sykkelen til et sykkelstativ, og husk å lås både hjul og ramme fast. En FG-godkjent lås gjør gjerne forsikringsoppgjøret lettere. Disse låsene er større, bedre og grundig testet.
Det er dessverre mange tyverier av sykler i Norge. I 2022 ble det stålet nesten 15 000 sykler med et forsikringsoppgjør på ca 155 millioner kroner. Mye på grunn av elsykler har snittprisen på sykler i Norge gått betraktelig opp de siste årene. Har du en dyr sykkel bør du låse den med en desto dyrere lås. Vi anbefaler alle med elsykkel å bruke en kraftig kjetting lås av herdet stål, helst en lås som er FG-godkjent. Disse låsene er grundig testet og man må nesten utelukkende bruke vinkelsliper for å få bukt med dem.
Det er også viktig å låse sykkelen fast til noe. Har man låst sykkelen fast gjennom både ramme og hjul, får man ikke så lett med seg sykkelen. Bruk gjerne låseakslinger eller en rammelås for å få låst begge hjulene. Kodelås er praktisk, men utrolig lette å bryte opp. Personlig synes jeg vidregående var litt kjedelig og jeg brukte en del tid til å dirke låser og fikle med kodelåser, mens jeg latet som jeg fulgte med i timen. Dirke låser er mye vanskeligere enn å åpne kodelåser. Til dirking kreves både tid og riktig verktøy. Kodelåsene åpner jeg med en hånd i blinde på undet ett minutt. Når jeg har lært det, er det helt sikkert en stakkars kjeltring som har lært seg det samme.
Hva er riktig lufttrykk på sykkelen?
Svar – Mer enn du tror. Stort sett mellom 35 og 55 psi, men dette avhenger av type dekk.
Inngravert i alle dekk er det et tall som viser hvor mye luft du skal ha i dekket. Det er et minimum og maksimum tall. Tallene er ofte oppgitt i både PSI og BAR. Har man en manometerpumpe (Pumpe med måleskive som viser hvor mye luft det er), så er det mye lettere å pumpe riktig lufttrykk i dekkene.
Smalere dekk som på landeveis sykler skal ofte ha opp mot 100 psi. Brede dekk som på stisykler og fatbike kan ha ned mot 15 psi. Dersom man sykler med for lite luft i dekkene er det ikke bare mye lettere å punktere, man ødelegger også dekkene mye raskere. Dekk med for lite luft vil bøye seg på en måte de ikke er ment for og de vil slites mye raskere. Det blir også tyngre å sykle siden det blir mer rulle motstand og dette vil igjen slite mer på drivverket (om enn minimalt mer, så likefullt mer).
Hvordan sykle over humper riktig?
Svar – Løft rompa fra setet!
Bare fordi du har kjøpt en komfortabel sykkel som du lett kan hvile med foten ned i bakken, betyr det ikke at sykkelen tåler at du sitter på setet over hvert hull i asfalten og hver fortauskant du kjører opp og ned. De fleste sykler er beregnet å sykle på flatt underlag. Ikke ned trapper. At hjul blir skjeve eller ødelagt skyldes nesten utelukkende feil bruk. Vi har vært borti noen svake partier med hjul, der spennet i eikene ikke har vært riktig, men stort sett er det herr eller fru par-kilo-for-mye som sitter godt plantet på setet, samme hvor humpete veien er, som er årsaken til at hjul blir skjeve.
Det er ikke så mye som skal til, man trenger egentlig bare løfte litt av vekten vekk fra setet, så tar man veldig mye bedre vare på sykkelen. Når man gjør det fordeler man vekten mye bedre mellom hjulene og sammenstøtet med humpene eller fortauskantene blir mye mindre. Det blir altså mer behagelig å sykle i tillegg til at det er mer skånsomt for sykkelen.
Har du en unge eller to fulle sidevesker på bagasjebrettet bør du kanskje vurdere å sykle rundt slike hindringer. Selv solide lasteskler er ikke beregnet for å sykle opp fortauskanter i full fart med 200Kg last på sykkelen. Likevel ser jeg dette når jeg sykler, og jeg ser sykler på verksted som åpenbart lider av slik misbruk. Det er kjipt å måtte punge ut mange tusen for nytt hjul, fordi man uansett sykler på en svært ukomfortabel måte.
Hvordan følge trafikkreglene?
Svar – Lær deg dem, og vær voksen 🙂
Som aktiv sykkel pendler ser jeg utrolig mange teite situasjoner i trafikken. Og jeg har holdt på å miste livet flere ganger. De mest alvorlige situasjonene er bilister som ikke overholder vikeplikten. De snodigste situasjonen har vært bilister som har holdt på å kjøre meg ned, og selv med blikkontakt og blinkende lys på sykkelen har det gått opp for bilistene i siste øyeblikk at de holder på å meie ned en syklist. Så sitter de vettskremt i bilen sin etter på. Heldigvis har de kanskje skjønt hva de gjorde feil.
Jeg har også blitt påkjørt av syklister som ikke klarer å holde vikeplikt. Eller som over hodet ikke følger med i trafikkbildet. Kanskje de sykler rett ut i veien uten å se seg for, eller plutselig svinger over i motgående kjørefelt uten å gi tegn. Jeg har sett syklister som har syklet rett inn i både biler og fotgjengere når de har syklet på rødt og jeg har sett biler som har meid ned syklister for grunner kun gud vet hva. Road rage bil mot sykkel er stygt å se. Men som syklister kan vi hvert fall begynne med oss selv.
Vi sykler oftere på rødt, enn barn som leker «grønt lys». Vi leker slalom med folk og barn på fortauet. Og hvem har ikke irritert seg over andre trafikanter som ikke holder trafikkreglene og i neste øyeblikk dundret gjennom et lyskryss på rødt? Vi har alle godt av å ta mer hensyn til hverandre og vise våre med-trafikanter litt mer kjærlighet.
Så gjenstår det bare å ønske deg en god sykkeltur, med gode beslutninger i trafikken. Kansje har du også lært litt mer om hvordan bruke en sykkel riktig?