Reklamasjon

Dessverre lever vi ikke i en perfekt verden. Noen ganger kan det oppstå feil på selv de beste systemene, og alle som jobber hos Oslo Sykkelverksted er mennesker, og feil kan skje. Har det oppstått en feil på sykkelen som du ønsker å reklamere på kan du levere sykkelen når det måtte passe deg. Husk å ta med kvittering på produkt/tjeneste, eventuelt kontoutskrift, samt nøkkel til batteriet dersom det er en elsykkel.

Har du spørsmål må du gjerne kontakte oss per mail eller telefon, slik at vi kan avklare nærmere hva som har skjedd og eventuelt hva det er behov for å gjøres.

Hva kan være reklamasjon på en sykkel?

På sykler er det to års reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil, og fem års reklamasjonsrett på motor eller deler som er ment til å vare betydelig lenger enn to år. Hvis giret ikke fungerer fordi du har syklet to vintre gjennom ild og saltvann uten å vaske sykkelen eller vedlikeholde den, så er det ikke reklamasjon. Da må du bestille time til reparasjon her. Viser derimot systemet ditt en feilkode eller motoren din ikke får kraft og sykkelen er under fem år er det mest sannsynlig en reklamasjon.

På batterier har man i utgangspunktet to års reklamasjonsrett, men noen leverandører opererer med lenger garanti på sine batterier. Noen bruker sykkelen kun to ganger i året. Noen sykler jorden rundt på et år. Batterier regnes derfor som en slitedel, som teoretisk sett kan slites ut veldig raskt. Kjøper du elsykkel med kvalitets utstyr fra Bosch eller Shimano skal det derimot svært mye til for at du klarer å slite ut batteriet før sykkelen.

Brukerfeil er ikke reklamasjoner. Er du sikker på at du bruker sykkelen riktig? Manglende vedlikehold og feil bruk er de vanligste årsakene vi ser til at sykler blir ødelagt. Har du god rutine på å vedlikeholde sykkelen din?

Hva skal jeg gjøre hvis jeg ønsker å reklamere?

Først og fremst, vask sykkelen! En skitten sykkel tar lenger tid å feilsøke og reparere enn en ren sykkel.

Deretter ta av barnesete, sidevesker og lås. Ta så med sykkelen når det passer å sette den igjen for deg. Ta med nøkkel til batteri og kvittering eller dokumentasjon på kjøp.

Du kan komme alle dager vi har åpent. Sykkelen må settes igjen så vi får gått grundig over den. Slik kan vi være sikre på at vi kan gi tilbake en sykkel som fungerer slik den skal. Selv om du tror du har problem med bare batteriet må du komme med hele sykkelen. Da får vi kvalitetssikret at årsaken til feilen ikke sitter et annet sted.

Hvort lang tid tar det å få fikset en reklamasjon?

De aller fleste reklamasjoner er fikset på under en uke fra de er levert inn. Hvis vi ser at det vil ta lenger enn en uke vil vi tilby deg lånesykkel i mellomtiden.