Det viktigste vedlikeholdet du kan gjøre på sykkelen din
Dersom man ønsker å ta vare på sykkelen sin er vask det desidert viktigste man kan gjøre for å øke levetiden til sykkelen. Ved regelmessig vasking kan levetiden på sykkelen fort femdobles. Vi har mange tusen sykler innom butikken vår hvert år, og det er enorm kontrast på de som er flinke til å vaske sykkelen til de som ikke er like flinke. Sykler som ikke vaskes kan ha behov for utskifting av slitte deler allerede etter 100 mil. Samtidig kan sykler som har blitt vasket og korrekt smurt sykle over 1000 mil på de samme delene før det er behov for utsikfting.
Ved gjennomsnittlig vedlikehold av sykkelen kan man regne med en vedlikeholdskostnad på rundt 1 krone per kilometer. Ved et normalt vedlikehold vil det for aktive syklister tilsvare rundt 3000 kroner i reparasjonskostnad i året. En liten tommelfingerregel er en vask hver måned om vår og sommer og en gang i uka på høst og vinter, spesielt når det er salt på veiene.
Dersom man sykler på vinteren er vask av sykkelen desto viktigere. Salt kan trenge seg inn og ødelegge deler og kulelager, noe som kan bli dyrt å reparere. Ingen sykler tåler salt, og på samme måte som du må vaske bilen for at du skal unngå dyre reparasjoner og rust, må du også vaske sykkelen.
Så hvordan vasker man sykkelen? Her er en trinnvis liste du kan følge!
Det er ikke bare at du vasker sykkelen som har påvirkning på levetiden, men også hvordan du vasker sykkelen. Hvis du kun skyller den, eller tror regnet gjør en god nok jobb så kan jeg fortelle deg at du tar feil. Salt, pollen og asfaltstøv må vaskes vekk med svamp, klut eller børste. Her er to rasker måter å vaske sykkelen på en god måte.
Særdeles superrask sykkelvask (3min):
Dette er metoden for deg som alltid er på farta og aktivt sykler på salte veier på vinteren. En rask metode for å holde saltet unna.
- Du trenger en våt klut og kjedeolje
- Tørk av sand og smuss med kluten
- Tørk av kjedet, så det blir så rent som mulig.
- La sykkelen tørke
- Smør kjedet, og tørk bort overflødig olje
Så raskt og enkelt kan det gjøres!
Særdeles rask sykkelvask (15 min):
Dette er metoden du bruker når du må litt grundigere til verks. Har det gått litt lang tid siden forrige vask, eller har salt laget begynt å bygge seg opp på kriker og kroker til tross for regelmessig superraske vasker? Da kan det være kjekt å skrubbe litt ekstra for å unngå at saltet setter sykkelen ut av spill.
- Du trenger bøtte med vann, sykkelsåpe, gammel oppvaskbørste, klut eller svamp og kjedeolje.
- Bruk kluten eller svampen til å gjøre sykkelen ordentlig våt slik at alt av salt og smuss blir fuktig.
- Sprut sykkelsåpe på sykkelen og la såpen fungere i et minutt. Unngå å sprute såpe på skivebremsene.
- Bruk oppvaskbørst og klut, og skrubb sykkelen godt. Spesielt tannhjul og kjede trenger mer rens enn du tror. Optimalt skal det ikke være noe smuss eller gammel olje igjen på kjedet.
- Bruk klut med mye vann til å skylle av såpevannet
- La sykkelen tørke, bruk eventuelt litt papir til å tørke kjedet
- Smør kjedet med kjedeolje, og tørk av overflødig olje. Ikke smør kjedet før det er tørt da man kan kapsle inn vann og slik gjøre at kjedet ruster fortere.
Sånn! Nå har du gjort at sykkelen holder seg mye bedre, og kostnaden for vedlikehold har gått betraktelig ned. God tur!
Hvordan vaske et kjede på sykkel?
Kjedet er kanskje den enkelkomponenten det er viktigst og holde rent, samtidig som det er den flest dropper å vaske. Ved feil bruk vil enten kjedet ruste eller bli klissete og samle smuss, noe som gjør at det raskt må byttes. Noe som kan bli en dyr reparasjon. Dersom man rengjør kjedet jevnlig går det svært raskt å sørge for et skinnende rent kjede som girer smud. Her er hvordan.
- Du trenger en fille, kjedeolje og eventuel degreaser om kjedet er svært skittent.
- Bruk degreaser på hele kjedet og la det virke i anvist tid.
- Tørk av gammel og klissete olje med en fille.
- Gjenta steg 2 og 3 til kjedet blir helt rent. Du må kanskje bytte fille underveis.
- La kjedet tørke og smør olje på kjedet. Obs! Bruker du oljespray er det viktig at du IKKE spruter olje på bremseskivene. Bremseklosser og skiver kan bli ødelagt av selv små dråper olje.
- Tørk av overflødig olje fra kjedet, slik at oljen kun ligger mellom platene på kjede leddene.
- Når du stryker fingeren over et korrekt smurt kjede skal fingeren bare bli såvidt litt fuktig. Voila!
Dersom kjedet er svært rustent og kjedet begynner å bli stivt i flere ledd, er det trolig at du må bytte kjedet, og kanskje tannhjul. Noen ganger går det å smøre kjede godt og se om det går seg til, men dette spørs helt hvor rustent et kjede er. Overflate rust på et kjede er helt normalt og generelt sett ikke ansett som farlig.
Kjekt å huske på:
- Tommelfingerregel: En vask hver måned vår og sommer, en vask hver uke høst og vinter.
- Ikke under noen omstendigheter ta olje på bremsene! Kjedeolje skal brukes på kjedet.
- Vask heller for ofte enn for sjelden.
- Ikke bruk høytrykksspyler på sykkel, da det kan spyle vekk essensielt fett fra kulelager, noe som kan gjøre at sykkelen blir fortere ødelagt.
- Vask sykkelen før du leverer den til din sykkelreparatør. Møkkete sykler sliter også mer på verktøy enn rene sykler, og det er vanskeligere å justere sykkelen presist samt komme til små justerings skruer dersom sykkelen er møkkete. Skitne sykler kan noen ganger koste mer å reparere enn rene sykler.
- Vask i minusgrader kan være plundrete. Bruk varmt vann, så slipper du å miste fingrene. Ta med sykkelen inn på et tørt og varmt sted, så sykkelen får tørket ordentlig etter vask og du slipper at girwire fryser. Det er uansett bedre å vaske sykkelen og at ting fryser, enn at man ikke vasker sykkelen og den blir ødelagt.
- Her en video med en god forklaring (engelsk): https://www.youtube.com/watch?v=QvzVRxlIUL0