Fra 1. Juli 2024 stenger ring 1. Oslo Kommune ropte varsku og befolkningen tuter.
Hvilke konsekvenser har oppgraderingen av tunnelene i Ring 1?
Minst tre år med kø og kaos.
Hvorfor stenges ring 1?
Ring 1 stenges for å terrorsikre tunellene i Ring 1, samt utbedre tunellene så de oppnår EUs tunnell standard. Sikringen er forventet å ta tre år.
Den politiske beslutningen er tatt, spaden er satt i jorda, skyggelappene er dratt for og køkaoset, stresset, og de negative helseeffektene av tuting står for døren.
Hvor mye kø blir det når Ring 1 stenges?
Kun tiden vil vise hvordan trafikken påvirkes når Ring 1 stenges. Samtidig har Statens Vegvesen og Sweco publisert trafikkanalyser av hvordan trefikken kommer til å endres når Ring 1 Stenges. Den største bekymringen er «total kollaps».
Når antallet biler økes, kommer det et punkt hvor kapasiteten på veien synker. Når det er kø passerer det langt færre biler på veien, enn maksimal kapasitet.
Det passerer ca 17 000 biler i døgnet, gjennom tunellene som skal stenges. Disse bilene må finne andre ruter. Det må også kollektiv og nødetater. Hvor god er kapasiteten på andre veier rundt om i Oslo, og hvor mye skal til før det blir «total kollaps» og svært saktegående kø på andre veier i Oslo? Ingen vet.
Samtidig så vet man at det blir stor økning. Nedenfor er Vegvesenets antagelse av endret hastighet etter stenging av ring 1. Desto rødere, desto større negativ endring.
Det er tydelig at sentrumsveiene får seg en støkk av biler, og det blir spennende å se om det blir «gridlock» når rushen kommer. Samtidig er det mange andre veier som også får en betydelig økning, spesielt E18 og ring 2.
En smakebit på negative ringvirkninger.
Våren 2024 stengte Vegvesenet 1 løp i hver retning i Tåsentunellen på ring 3. Tro det eller ei, men det førte til mer trafikk utenfor butikken vår i Sannergata. Folk prøvde å finne alternative veier, og Sannergata, og Ring 2 fikk kø på tider av døgnet vi ikke har hatt før.
Vi kan bare spekulere i effektene av å stenge Ring 1, og med litt over to uker igjen er det ikke lenge til vi ser hvordan det blir.
Hvordan ruster man seg mot stengningen av Ring 1?
Det er et enkelt svar. Dropp bilen. Ta kollektivt eller som vi selvfølgelig vil aller mest, ta sykkelen. Pendlere som sykler får ekstremt mange både psykiske og fysiske gevinster. Vi tror sykling er det beste man kan gjøre for å møte køkaoset som trolig kommer. Hvorfor skal du sykle?
Her er tre gode grunner til at du bør sykle når Ring 1 stenges!
- Sykling er langt bedre for helsa enn passive transportmidler
- Forskning viser at å gå, jogge, sykle eller bruke elsykkel til jobb er noen av de viktigste måtene for å få god allmennhelse. Det reduserer sannsynligheten for hjerte og karsykdommer, og spesielt elsyklister rapporterer om høyere tilfredshet og glede.
- Forskning viser at å gå, jogge, sykle eller bruke elsykkel til jobb er noen av de viktigste måtene for å få god allmennhelse. Det reduserer sannsynligheten for hjerte og karsykdommer, og spesielt elsyklister rapporterer om høyere tilfredshet og glede.
- Innenfor Ring 3 er det stort sett rasketes å sykle
- Med 10 år på sykkelsetet i Oslo kan jeg både si av erfaring og at jeg har hørt kunder og venner sier det samme: Sykling er raskest. Enten du skal fra øst til vest, nord til sør, eller på kryss og tvers. Innenfor ring 3 kommer jeg stort sett alltid raskest fram med elsykkel. Sykkel slår både bil og kollektiv de fleste stedene i byen. Nå som det er forventet at det blir langt mer bilkø kan du selvfølgelig forvente at sykling stikker av med seieren for raskeste reisetid på enda flere veistrekninger. Sykkelrutene påvirkes også i svært liten grad, så du kan mest sannsynlig sykle de samme veiene som når Ring 1 var åpen!
- Med 10 år på sykkelsetet i Oslo kan jeg både si av erfaring og at jeg har hørt kunder og venner sier det samme: Sykling er raskest. Enten du skal fra øst til vest, nord til sør, eller på kryss og tvers. Innenfor ring 3 kommer jeg stort sett alltid raskest fram med elsykkel. Sykkel slår både bil og kollektiv de fleste stedene i byen. Nå som det er forventet at det blir langt mer bilkø kan du selvfølgelig forvente at sykling stikker av med seieren for raskeste reisetid på enda flere veistrekninger. Sykkelrutene påvirkes også i svært liten grad, så du kan mest sannsynlig sykle de samme veiene som når Ring 1 var åpen!
- Sykling er billigst
- Ved normalt vedlikehold er sykling minst like billig som kollektiv. Og normalt vedlikehold er alt for lite. De fleste er alt for dårlige til å vaske sykkelen sin. Dersom du er flink til å vaske sykkelen og bruke den riktig, kan du redusere kostnadene for sykkel enda mer.
- Ved normalt vedlikehold er sykling minst like billig som kollektiv. Og normalt vedlikehold er alt for lite. De fleste er alt for dårlige til å vaske sykkelen sin. Dersom du er flink til å vaske sykkelen og bruke den riktig, kan du redusere kostnadene for sykkel enda mer.
- Bonus – Det er bra for både mennesker rundt deg og planeten!
Sykling er en av de mest effektive måtene å fjerne kø. Det er bra for planeten og det er bra for menneskene rundt deg!
Sykkelbutikken på Grynerløkka
Som en av Oslos eldste sykkelbutikker har vi lang erfaring med å hjelpe kundene våre med å velge riktig type sykkel eller elsykkel. Enten det er for å sykle lange turer i marka, eller for å unngå køkaoset som venter. Hos oss finner du gode tyske kvalitetsmerker og en gjeng dyktige mekanikere som kan hjelpe deg både før og etter at du har kjøpt sykkel.
Når du sitter i kø og river ut alt håret ditt vet du hvilken sykkelog du skal kontakte!
Referanser:
– https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214140516303930
– https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fspor.2022.1031004/full
– https://www.vegvesen.no/contentassets/f13f04dc459e47099f3a24bae2f32baf/ring-1—supplerende-trafikkanalyse-.pdf