VINTERSYKKEL

Vinteren er her og saltet tærer. En vintersykkel er ikke noe mer magisk enn en sykkel som har piggdekk og brukes på vinteren. 

Dessverre er det ingen sykler som tåler salt, men noen sykler er likevel bedre egnet enn andre. Nedenfor ser du et utvalg av gode vintersykkelpakker for deg som trenger ny sykkel i vinter. 

Helt nederst finner du også noen gode tips for å sykle på vinteren.

ELSYKLER

Merida eSpresso L400

Merida eSpresso 400 trapes elsykkel til dame

Merida eSpresso er et veldig godt valg for vintersykling. Motorsystemet fra Shimano er et av de mest driftssikre som finnes, og gir deg mer enn nok assistanse under alle forhold. Sammen med medfølgende gode piggdekk er denne sykkelen klar for vinterens utfordringer. 

Pakkepris 30 000,-

Les mer om Merida eSpresso L400 her 

Merida eSpresso CC400

Pendle elsykkel fra merida espresso

Merida eSpresso er et veldig godt valg for vintersykling. Motorsystemet fra Shimano er et av de mest driftssikre som finnes, og gir deg mer enn nok assistanse under alle forhold. Sammen med medfølgende gode piggdekk er denne sykkelen klar for vinterens utfordringer. 

Pakkepris 30 000,-

Les mer om Merida eSpresso CC400 her 

VANLIGE SYKLER

DBS Allroad 8

Dbs allroad 8

Med Shimano deore drivverk, stiv gaffel, heldekkende skjermer og kun ett drev foran er dette en perfekt og komplett vintersykkel inkludert piggdekk. Finnes i både herre og damevariant.


Pakkepris 9 999,-

 

Les mer om DBS Allroad 8 her

Kalkhoff Agattu komfort

God sykkel til pendling og langtur kalkhoff agattu komfort

Med navgir og komfortabel sittestilling er dette en flott og driftsikker vintersykkel. 


Pakkepris 8 000,-

Les mer om Kalkhoff Agattu komfort her

Tips for vintersykling

Vintersykling er ikke så fælt som mange tror. Og noen veldig enkle grep gjør at du fint kan sykle trygt og komfortabelt hele året.

Vinterveiene er fri for snø nesten 80 prosent av vinteren, og disse dagene er det ekstra deilig å suse forbi køene. 

Når det er mye salt snø og slush er det forståelig at mange lar sykkelen stå, men med litt øving går det stort sett greit å sykle de fleste av disse dagene også. Her kommer noen raske tips som gjør vintersykling bedre enn du tror. 

Piggdekk – Det ruller litt saktere, men gode piggdekk gir deg bedre grep enn brodder. Selv om veiene for det meste er bare er isen farlig glatt. 

Varme klær – Det er ikke alltid lett å finne riktig mengde klær, men det er lettere å åpne en jakke enn å sykle seg varm, når det blir kaldt. 

Briller – Et par vernebriller, slalombriller eller hjelm med visir er gode alternativer for å dekke ansiktet og øynene. Brillene beskytter øynene fra vind og snø og øker komforten betraktelig. 

Selv bruker vi enten billige vernebriller fra Jernia, eller slalombriller med klart glass avhengig av været. 

BarMitts –  Sykkelvotter eller barmitts er et must når det blir kaldt. De hindrer den sure vinden, sluddet og regnet å nå fingrene dine og lager en varm luftboble rundt hendene. 

Vask sykkelen ofte – Salt og sykkel er ikke akkurat bestevenner. Ønsker du at sykkelen din skal holde så lenge som mulig bør den vaskes ofte. 

Karbon tåler salt dårligere enn alt annet, så med mindre du er eksepsjonelt god til å vaske sykkelen så anbefales ikke karbonsykkel som vintersykkel. Tommelfingerregelen er en gang i uken på vinteren. 

Lurer du på hvor grundig, eller hvor raskt det kan gjøres? Les mer om vask av sykkel her. 

 

Hva er en vintersykkel?

En vintersykkel er enkelt og greit en sykkel du bruker på vinteren. Samtidig har den piggdekk for godt grep, og skjermer for å hindre sprut fra hjulene.

Noen som sykler på vinteren har en sommersykkel og en vintersykkel, og når vintersykkelen er utslitt nedgraderer de sommersykkelen sin til vintersykkel. 

For de aller fleste så holder det å vaske sykkelen sin regelmessig og bytte til vinterdekk på høsten og tilbake til sommerdekk på våren. 

 

 

Trenger jeg to sett hjul?

Nei. Du trenger to sett med dekk. Ett sett sommerdekk, og ett sett med piggdekk til vinteren. 

Noen tenker at to sett hjul er en god ide, men det er en større jobb å bytte hjul enn dekk på en sykkel siden tannhjulene og drivverket er festet på selve hjulet.

Tannhjulene på hjulet slites av kjedet. Dersom du bytter hjul uten å bytte tannhjul kan du stå overfor noen uhyggelige mekaniske overraskelse. 

Bytte tannhjul på hjulet krever spesialverktøy, og er en mye mer komplisert affære enn å bytte dekk. Konklusjonen er derfor som sagt, nei. Bytt heller dekk høst og vår. 

Hvor ofte må jeg vaske sykkelen på vinteren?

Når det er salt og snø på veiene bør en sykkel vaskes ofte. En tommelfingerregel for godt vedlikehold er en gang i uka på vinteren og en gang i måneden på sommeren. 

En vask trenger ikke være ekstremt grundig eller omfattende. Dersom du har en god klut eller svamp oglitt varmt vann i en bøtte, så er en rask vask gjort på et par minutter. 

Kjøp gjerne en god sykkelvask også for at salt og skit skal løsne så lett som mulig. Husk å smøre kjedet når du er ferdig og kjedet er tørt!

Fryser sykkelen om jeg vasker den på vinteren?

Det er en vanlig misoppfatning at det er farlig at sykkelen fryser. Ja, den kan fryse når du vasker den på vinteren. Men du vasker sykkelen fordi salt er svært mye værre for sykkelen din. 

En sykkel som ikke vaskes er mest sansynlig ødelagt i løpet av en sesong eller to. En sykkel som vaskes og fryser, trenger i verstefall å bytte en girwire til noen hundrelapper. 

Det å ikke vaske sykkelen er som å ikke dusje fordi du er redd for å få vann inn i ørene eller nesa. 

På dager med ekstra mye snø er det lett å tenke at sykkelen ser like ille ut en time etterpå. Det er forsåvidt kanskje riktig, men dersom du vasker sykkelen så har du fått fjernet saltet som satt fast og som tærer. 

Desto oftere du får tørket av den verste snøen og slafset, eller vasket sykkelen, desto bedre.