Beltedrift vs. kjededrift på sykkel – Hva bør jeg velge?

Syklister har lenge brukt kjededrift som den primære metoden for å overføre kraft fra pedalene til bakhjulet. Men i nyere tid har beltedrift blitt en populær alternativ løsning, spesielt for pendlere og langtursyklister.

Begge systemene har sine fordeler og ulemper, og i dette innlegget vil vi se nærmere på hva som skiller dem og hvilket system som passer best for dine behov.

Kort oppsummert

For deg som ikke ønsker å lese alt, så finner du svaret du leter etter her.

Kjededrift er det definitivt smarteste valget om du ikke vet hva beltedrift er. Det er nemlig flere vanlige misoppfatninger om beltedrift som florerer i markedet. Selv om du er villig til å sette deg inn i hva beltedrift er, og hvordan det skal behandles, er kjededrift uansett mest sannsynlig det beste alternativet for deg.

Her er noen av de vanlige misoppfatninger om beltedrift, som vi dessverre hører alt for ofte:

Er beltedrift vedlikeholdsfritt?

Beltedrift er IKKE vedlikeholdsfritt. Det krever vask og vedlikehold, og kun hvis det brukes og vedlikeholdes riktig vil levetiden og dermed totalkostnaden bli lavere enn kjededrift. Er du godværssyklist og lar sykkelen alltid stå inne når du parkere den, kan du være i kategorien som kan ha velge beltedrift.

Beltedrift har lang levetid

Beltedrift har lang levetid. MEN det er bare dersom du holder sykkelen helt ren, og smører beltet med korrekt anbefalt tørrsmøring som silikonspray, sørger for at beltet har korrekt spenning, osv. Det er med andre ord mange faktorer som spiller inn.

Beltedrift er rimligere enn kjededrift

Det kan være rimligere enn kjededrift. Det avhenger av det vi har sett ovenfor at du vedlikeholder sykkelen og bruker den riktig. Hvis ikke du gjør det vil ikke beltedrift holde lenger. Reparasjon av beltedrift er langt dyrere, og deler er sjelden lagervare da det er mer spesielle komponenter. Siden beltedrift fint kan holde mer enn fire ganger så lenge som kjededrift dersom du er veldig flink og vedlikeholder korrekt, kan belteddrft derimot bli rimligere i lengden.

Konklusjonen er derfor at for folk flest, så er det kjededrift som gjelder. Er du en som liker å ta vare på tingene dine, eller du kun sykler på fine solskinnsdager og lagrer sykkelen inne? Da kan beltedrift være en veldig god investering for deg!


Hva er belte- og kjededrift?

  • Kjededrift: En tradisjonell kraftoverføring som bruker et metallkjede, og tannhjul kalt krankdrev og kassett.
  • Beltedrift: En karbonforsterket reim erstatter kjeden og brukes sammen med spesialtilpassede drev. Denne typen drivverk har ingen tradisjonelle ledd eller kassetter, og den brukes ofte med trinnløse girsystemer som innvendige navgir eller krankgir.

Fordeler og ulemper med kjede- og beltedrift

Både beldedrift og kjededrift har sine fordeler og ulemper. Disse forskjellene er i stor grad avgjørende for om du burde velge enten det ene eller det andre. La oss ta en dypdykk i disse.

Beltedrift – Fordeler

  1. Lengre levetid
    • Ved riktig bruk, vask og vedlikehold kan et beltedrift-system holde betydelig lenger enn en kjede.
    • Med gjennomsnittlig godt vedlikehold varer et kjede typisk mellom 3000–5000 km, mens et belte kan holde 20 000 km eller mer.
  2. Mindre støy
    • Beltedrift er nesten helt lydløst sammenlignet med selv et smurt kjede som kan lage lyd over tid.
  3. Renere drift
    • Beltedrift skal smøres med en spesiell «tørrolje» for eksempel silikonspray.
    • Uten «våtolje» eller fett blir det ingen skitt og smuss som bygger seg opp.
    • Perfekt for pendlere som ikke vil ha olje på buksebeina. (Obs. for mye silikonspray kan gi flekker på klær)
  4. Smudere sykkelopplevelse
    • Mange opplever beltedrift som jevnere å trå på, uten de små rykkene en slitt kjede kan gi.
  5. Lavere langsiktige kostnader
    • Hvis du tar vare på beltet, kan det i lengden bli langt rimeligere enn å bytte flere kjeder, kassetter og drev.

Beltedrift – Ulemper

  1. IKKE vedlikeholdsFRITT
    • Mange tror beltedrift krever null vedlikehold, men det må fortsatt vaskes, smøres* og holdes rent for å vare lenge. Dette er en vanlig misoppfatning dessverre. For å illustrere poenget – selv en enkel sykkelramme uten komponenter trenger vedlikehold for at den ikke skal ruste, korrodere og bli ødelagt. Dersom et beltedriftsystem ikke holdes rent vil levetiden være det samme som kjededrift.
  2. Krever riktig bruk
    • Beltet må brukes innenfor anbefalte spenninger og justeringer for optimal ytelse og levetid. Dette krever jevnlig oppfølging av sykkelen.
    • Feil bruk fører til hyppig brydd av belte. Vi har flere sykler i året som trenger omfattende reparasjon på beltedrivverket selv under 5000km.
    • PS. Beltespennet kan utrolig nok sjekkes med en app som måler lyden på beltet, nesten som å stemme en gitar!
  3. Komponenter er dyrere
    • Beltedrift er dyrere enn en standard kjededrift. Nye belter og drev koster mer enn kjeder og tannhjul. Selve beltet og drevene tilsvarer høykvalitets kjededriftskomponenter i pris. Mens gir komponenter er langt dyrere enn kjededrift.
  4. Vanskligere å få tak i deler
    • De færreste sykkelbutikker har deler til beltedrift på lager. Sannsynligheten for at du i tillegg skulle finne noen som har de riktige delene på lager er lik null. Det finnes mange forskjellige deler til beltedrift, men med mye dårligere tilgjengelighet må du belage deg på ventetid dersom verkstedet ditt skal fikse sykkelen din da de må bestille deler.
  5. *Beltet må smøres med spesifikk smøring
    • Selv om beltedrift ikke trenger kjedeolje, krever det spesialisert smøring for å fungere optimalt og unngå både gnissing og unødvendig slitasje. Beltedrift skal nemlig smøres med «tørrolje» eller silikonspray. Følg levrandørens anvisnings detaljer.
  6. Tyngre enn kjededrift
    • Beltedrift er ofte litt tyngre enn kjeder, spesielt når man sammenligner med lette kjede- og girsystemer.
  7. Ikke like momentant respons som kjededrift
    • En kjededrevet sykkel kan gi en mer direkte følelse av tråkket, mens beltedrift kan oppleves som litt mindre responsivt.
  8. Ikke beregnet for å sykle på vinteren
    • Selv om beltedrift kan fungere på salte vinterveier er hverken navgirene eller beltene beregnet for å tåle salt. De må derfor regelmessig vaskes og vedlikeholdes nøye dersom de skal brukes på vinteren.
    • Beltene tåler ekstreme tempraturer, men ikke ekstreme mengder salt slik som vi har i Norge.

PS. For deg som følte det var veldig mye negativt om beltedrift, så er ikke undertegnede notorisk imot beltedrift.

Jeg anbefalte til og med min egen mor å kjøpe dette, og hun har vært strålende fornøyd. Grunnen til at det står mye negativt om belte her, er fordi mange som selger det unnlater å fortelle om disse sidene, og vi synes det er viktig å belyse det.


Kjededrift – Fordeler

  1. Mer effektiv kraftoverføring
    • Kjededrift gir mer umiddelbar respons på pedaltråkket sammenlignet med beltedrift.
  2. Rimeligere startkostnad
    • Kjedesystemer er billigere å produsere, vedlikeholde og erstatte enn beltedrift.
  3. Bredere utvalg av gir
    • Større fleksibilitet med utvendige gir, som gir flere valg for terreng og hastigheter. Det er også mye lettere å få tak i alternativer med tanke på både kompatibilitet, kvalitet, og pris.
  4. Lett tilgjengelige deler
    • Nærmest alle sportsbutikker har godt utvalg av gir, kjeder, drev og kassetter til de fleste sykler. I Norge finnes det omlag to tusen sportsbutikker, og deler er dermed veldig lett tilgjengelig.
    • Til og med butikker som Clas Ohlson, Jula og Biltema har rimlige deler til sykkel, om enn av ymse kvalitet.
  5. Brukbar levetid selv med dårlig vedlikehold
    • Vi reparerer over 5000 sykler i året, og levetiden på et drivverk er i snitt mellom 2500 og 3500km for våre kunder. Generelt er de fleste for dårlige til å vaske og smøre syklene sine, så vår påstand er at kjededrift er mer tilgivende i forhold til levetid, pris over tid og mengde vedlikehold.
  6. Bedre på vinterbruk
    • Kjededrift er bedre på vinterbruk, men det krever også

Kjededrift – Ulemper

  1. Krever hyppigere vedlikehold
    • En kjede må smøres og rengjøres regelmessig for å holde seg i god stand.
  2. Mindre holdbar enn beltedrift
    • Et kjededrift kan slites ut så fort som etter 500km ved totalt feil bruk og neglisjering av alt av vedlikehold.
  3. Støy og skitt
    • Kjededrift kan være støyende, spesielt når kjeden er slitt eller tørr.
    • Olje og fett fra kjeden kan tiltrekke seg skitt og smuss som kan være vanskelig å fjerne fra bukser og kjoler.

Hva bør du velge?

Velg beltedrift hvis:

  • Du vil ha en stillegående og ren sykkel.
  • Du sykler hovedsakelig på vei eller grus, og kan bruke en sykkel med navgir.
  • Du er villig til å investere mer i starten for å få en lenger levetid.
  • Du er villig til å vedlikeholde sykkelen godt og sette deg inn i hvordan du tar vare påbeltedrift.
  • Du ikke bryr det om at beltedrift kan koste mye mer, om du ikke vedlikeholder det godt.

Velg kjededrift hvis:

  • Du vil ha det enkleste og rimeligste å forholde deg til.
  • Du er dårlig til å vedlikeholde sykkelen.
  • Du vil ha lavere startkostnader og større mulighet for tilpasning.
  • Du bruker sykkelen til terrengsykling eller annen variert sykling.
  • Du ønsker maksimal effektivitet og rask kraftoverføring.

Konklusjon

Beltedrift og kjededrift har begge sine fordeler og ulemper, og valget avhenger av din bruk og preferanser. Beltedrift er ikke vedlikeholdsfritt, men kan være en stillegående og holdbar løsning for mange syklister. Flere langtursyklister har begynt å sverge til belte på grunn av holdbarheten, og flere rapporterer rekkevidde på belte med (godt svært vedlikehold vel å merke) på over 100 000km. Likevel er dette folk som lever av, for og ikke minst sykkelen.

Kjededrift for folk flest
For vanlige dødelige forblir kjededrift et solid og anbefalt valg. Mye av dette valget handler om trygghet også. Ikke i forhold til sikkerhet, men i forhold til funksjon. Dersom noe skulle skje med belte eller kjededrift er det langt flere med både kompetanse og deler på lager som kan hjelpe deg med kjededrift.

Besserwissere vet ikke alltid best
Det finnes mosjonister og besserwissere som hardbarka hevder at belte er best uansett hva, men vår erfaring er at vanlige folk som ikke er verdens beste til å vaske sykkelen sin, eller ikke vet hvordan belte bør brukes, har best av kjededrift. Selvfølgelig avgjør smak og behag. Samtidig har du her fått litt av våre refleksjoner rundt dette.

Godværs-bysyklister, langturs-touringsyklister og folk som setter seg inn i hva belte er, er av den lille prosenten som kan ha stor glede av beltedrift!