Hvordan kjøpe brukt elsykkel: Viktige tips for å gjøre et trygt kjøp

Focus aventura elsykkel best i test billig

Å kjøpe en brukt elsykkel kan være en smart måte å spare penger på, men det er viktig å være grundig for å sikre at du får et godt kjøp. Enten du er ute etter en rimeligere løsning for daglig pendling eller være miljøvennlig ved å ikke kjøpe nytt, er det flere faktorer du bør vurdere når du kjøper en brukt elsykkel.

En brukt elsykkel kan ha vært utsatt for daglig slitasje, så det er viktig å inspisere både den mekaniske og elektriske delen. Her er noen områder du bør sjekke:

  • Hva slags utstyr har sykkelen?
  • Hvor slitt er det?
  • Hvor godt er sykkelen tatt vare på?
  • Hva bør du spørre selgeren om?
  • Hvordan kan man vite om en sykkel er stjålet?

1. Hva slags utstyr har sykkelen?

Brukte elsykler kan du få gratis på «gis bort» og de kan koste mange titalls tusen. Er du på jakt etter kupp så må du nok sette deg litt inn i sykkel for å vurdere hva som er det, og hva som er fallgruvene.

Se på utstyret på sykkelen, og prøv å finn informasjon om sykkelen da den var ny. Finner du en Kalkhoff med CX motor til 10 000,- så er det en høykvalitets elsykkel med det beste motorsystemet fra Bosch og trolig til 1/4 av nypris. Finner du en Momas til 16 000,- og nypris var 29 000,- så kan du trolig gå og kjøpe elsykkelen ny hos en forhandler til samme prisen da disse syklene selges rabatert nesten hele året.

Syklene kan nok være brukt, men husk at du kun har reklamasjonsrett hos en forhandler dersom du har original kvittering.

Se på utstyret og sammenlign med nypris på sykkelen:

  • Hva slags motor og batterisystem?
  • Hvilen sykkelmodell ser du på og hva kostet den ny?
  • Hva slags gir og bremser er det på sykkelen?

2. Hvordan vurdere hvor slitt en brukt sykkel er?

Slitasje på elsykkelen kan indikere hvor mye den har blitt brukt, og kan også være et tegn på potensielle reparasjonsbehov. Se etter tegn på rust, sprekker i rammen, eller slitte gir og kjeder. Dette kan være kostbare eller «umulige» deler å bytte ut, så vær oppmerksom på tilstanden. Her er noen ting du kan sjekke selv veldig raskt:

Er det slark der det ikke skal være?

  • Beveger hjulene seg vinkelrett vekk fra sykkelen?
    • Hjulene skal ikke ha noen form for slark til høyre og venstre når du sitter på sykkelen. Har de det er det tegn på at hjulene må byttes.
  • Er det slark i styret eller gaffel?
    • Samme med styret som med hjulene, så skal styret rulle fritt fra høyre til venstre men ikke ha bevegelse «frem og tilbake». Test dette ved å holde inne frambremsen, vri styret 90 grader og beveg sykkelen rett frem og tilbake. Hvis det kjennes ut som hjul, gaffel eller styre beveger seg eller «klikker» er det trolig noen store reparasjoner i vente.
  • Kilometerstand på sykkelen
    • Dersom du ikke vet hvordan du ser om et kjede eller bremseklossene er slitt, så kan du få en rask oversikt ved å se på kilometerstand. Har sykkelen gått mer enn 2000 km så har sykkelen mest sannsynlig vært gjennom en stor reparasjon eller to. Hvis ikke sykkelen har det, så kan du for hver 1000 km sykkelen har syklet regne med en stadig større reparasjon like rundt hjørnet.
  • Er bremseklosser eller skive slitt?
  • Fungerer alle elektriske funksjoner som lys og display?

3. Hva bør du spørre selgeren om?

Når du møter selgeren, bør du stille spesifikke spørsmål for å få en klar forståelse av sykkelens historie:

  • Har elsykkelen vist feilkoder?
    • De fleste elsykler har et system som fanger opp feil på systemet og vil vise eventuelle feilkoder. De er ikke alltid mulig å hente opp på displayet, så spør om dette og få svaret i en eventuell kjøpekontrakt. Kjøper du en elsykkel som er over 5 år, og selger sier det ikke er feilkoder, men det viser seg å være det, så kan det bli veldig dyrt å reparere.
  • Hvor gammel er elsykkelen, og hvor mye har den blitt brukt?
  • Hvor ofte har sykkelen blitt vasket?
    • En sykkel som vaskes mindre enn en gang i året har blitt utsatt for svært hard bruk, og sykkelen kan ha flere skjulte feil og mangler.
    • En sykkel som er vasket en gang i måneden stort sett hele året vil se fin ut i lakken og ha betydelig mindre skjult slitasje.
  • Er det gjort noen reparasjoner eller service på sykkelen? Be om dokumentasjon på dette, hvis mulig. Desto mer en selger kan gi av dokumentasjon, desto sikrere kan du være på at sykkelen har vært i gode hender. Tro i smått, tro i stort.
  • Har sykkelen vært utsatt for noen ulykker eller skader?
  • Hvor mye er batteriets kapasitet sammenlignet med når den var ny, hvor gammelt er det og har det blitt byttet ut før? En elsykkel som er 10 år gammel har trolig et batteri som begynner å bli slitt og har betraktelig lavere kapasitet enn den var ny. Har sykkelen blitt syklet daglig i 10 år og har over 1000 mil på odometeret så kan det være sykkelen trenger nytt batteri etterhvert, noe som ikke er rimlig.
  • Har sykkelen vært trimmet?
    • Trimmet elsykkel sliter eksponensielt mye mer på motor og batteri, samt at garantier og reklamasjonsrett frafaller. Dette er ofte mulig å lese for en forhandler i sykkelens programvare, men ikke for deg som forbruker.
  • Har store komponenter blitt byttet, slik som motor?
    • Dersom motor har blitt byttet vil ofte kilometerstand være lavere enn faktisk, da kilometerstand ikke overføres til ny drivenhet.

4. Salgskontrakt, og kvittering på kjøpet og eventuelle reparasjoner

Kjøpskontrakt, kvittering på sykkelen og eventuelle tidligere reparasjoner kan være svært verdifullt å ha for deg som kjøper brukt.

a – Vi anbefaler at dere lager en salgskontrakt.

Når du kjøper brukt fra en privatperson, har du ikke samme reklamasjonsrett som ved kjøp fra en butikk. Forbrukerkjøpsloven gir reklamasjonsrett når du kjøper varer fra en næringsdrivende, men ikke fra en privat selger.

Likevel kan du ha visse rettigheter, for eksempel:

  • Heving av kjøpet: Hvis varen er vesentlig mangelfull eller ikke samsvarer med det som er avtalt, kan du ha krav på å heve kjøpet. Dette forutsetter at selgeren har gitt uriktige opplysninger eller har skjult feil ved produktet.
  • Avtale mellom partene: Når du kjøper fra en privatperson, er det viktig å ha en klar avtale. Hvis du kan vise til at det er gjort avtaler om for eksempel tilstand på sykkelen som ikke er oppfylt, kan det være grunnlag for krav mot selgeren.

Forbrukerkjøpsloven kan også gi visse rettigheter hvis varen er i en tilstand som gjør den farlig eller helt ubrukelig, men det er veldig begrenset i forhold til privat kjøp. Likevel er det viktig å da få ned informasjon fra selgeren i en kontrakt. Da vil du stå mye tryggere ved eventualiteter senere.

  • Navn på kjøper og selger
  • Kilometer stand
  • Tidligere reklamasjonsprosesser
  • Tidligere reparasjoner
  • Sykkelens alder
  • Sykkelens rammenummer
  • Noter at sykkelen ikke har hatt feilkoder hvis selger påstår dette.
  • Noter eventuelle feilkoder hvis selger har vært bevist på dette.
  • Har sykkelen vært trimmet eller ikke?

Dersom det viser seg at påstandene til selger ikke stemmer overens med salgskontrakten så har du mye større sannsynlighet for å kunne heve kjøpet.

b – Original kjøpskvittering

Spør om original kjøpskvittering!

Dette er spesielt viktig dersom sykkelen er mindre enn 5 år, da du fortsatt har reklamasjonsrett mot forhandler. Du vil trolig ikke få reklamert på et produkt med mindre du har original kjøpskvittering eller minimum kontoutskrift med dato og kjøpesum. Grunnen er at forhandlere reklamerer videre til produsent og må sende inn original kjøpskvittering for å få reklamert. Dette er også forhandleres eneste krav til kundene, og det benytter de seg selvfølgelig av.

Har ikke kunden hverken original kjøpskvittering eller kontoutskrift er sykkelen trolig i andrehånds eie, eller i verstefall stjålet.

c – Kvittering på reparasjoner

Dette er en rask måte å finne ut om sykkelen har vært i trygge hender. Veldig ordentlige folk tar vare på både ting og kvitteringer, og har så god orden på dette at du kan være sikrere på at også sykkelen har blitt ivaretatt.

Det gir deg også en mye bedre oversikt over hvilke deler som har blitt byttet hvor ofte og sammen med selgerens uttalelser om hvordan sykkelen har blitt brukt kan du lettere finne ut om det er behov for en service snart eller ikke.

Også reparasjoner hos sykkelverksteder er det mulig å reklamere på hvis ting ikke har blitt gjort ordentlig, men igjen kommer du sjelden langt med mindre du har en kvittering.

5. Prøvekjør elsykkelen før du kjøper

En av de beste måtene å teste tilstanden på elsykkelen på, er ved å prøvekjøre den. Dette gir deg muligheten til å sjekke hvordan motoren og batteriet fungerer, og hvordan sykkelen føles på veien. Om det dukker opp feilkoder. Om størrelsen er riktig. Sjekk at alt fungerer som det skal, og vær på utkikk etter uvanlige lyder eller problemer under prøveturen. Spør selger om det du eventuelt måtte lure på.

Ikke bare det, men kanskje skjønner du at sykkelen du prøver overhode ikke egner seg til det bruket du har sett for deg. Lurer du på hvordan du skal velge sykkel kan du lese mer om det her.

6. Hva bør du se etter i forhold til tyveri og hvordan mistenke det?

Når du kjøper en brukt elsykkel, er det viktig å være ekstra oppmerksom på tegn som kan tyde på at sykkelen er stjålet. Det stjeles i Norge elsykler for større verdier enn det stjeles biler. Å kjøpe stjålne sykler kan føre til både økonomiske tap og juridiske problemer, så her er noen ting du bør se etter:

  • Manglende lader og nøkkel – Dette er det sikreste tegnet på at en elsykkel er stjålet. Ser du elsykler som selges uten kvittering, nøkkel og batteri kan du melde fra til politiet med en gang. Ingen mister nøklene og kvittering, og får frastjålet både batteri og lader, men ikke sykkel!
  • Uvanlige merke- eller ID-nummere: De fleste elsykler har et unikt serienummer eller ID-nummer som kan spores tilbake til produsenten. Hvis dette er fjernet, slipt eller på annen måte manipulert, er det et sikkert tegn på at sykkelen er stjålet. Be alltid om å få se serienummeret og sjekk at det er intakt. Politiet sliper heller ikke bort rammenummer ved sine auksjoner. Har de konfiskert slike sykler stempler de ofte inn nytt nummer og selger syklene med god dokumentasjon.
  • Misfarging eller skader på rammen: Hvis du ser tegn på at sykkelen har blitt forsøkt ommerket, for eksempel uvanlige skraper eller misfarging rundt serienummeret, kan det være et tegn på at noen har prøvd å fjerne ID-nummeret.
  • Pris under markedsverdi: Hvis prisen virker for god til å være sann, kan det være et rødt flagg. Selv om en brukt elsykkel kan være rimelig, vil du sjeldent finne en seriøs selger som tilbyr sykkelen for langt under markedspris. Vær skeptisk hvis noe virker for billig, og vær ekstra forsiktig hvis selgeren virker uklar på sykkelens historie. «Selger for en bror, nei forresten en venn» er en klassiker.
  • Manglende dokumentasjon: En seriøs selger bør kunne gi deg dokumentasjon på kjøpet, eventuelle reparasjoner og en kvittering. Hvis selgeren ikke kan gi deg noen av disse, kan det være et tegn på at noe er galt. Nekter selger å lage kjøpskontrakt er du enten borti en stereotypisk tjuvradd eller en patologisk narsisist som prøver å manipulere og lure deg. Da er det bare en ting å gjøre:

Avslutning: Kjøp med trygghet

Å kjøpe en brukt elsykkel kan være et smart valg, men det er viktig å gjøre en grundig vurdering før du kjøper. Ved å følge tipsene ovenfor og stille de riktige spørsmålene til selgeren, kan du unngå unødvendige problemer og sikre at du får en elsykkel som fungerer godt i lang tid fremover.

Oslo Sykkelverksted selger dessverre ikke brukte sykler, kun nye. Vi har derimot mange gode elsykler som kan hjelpe deg godt i mange år. Kalkhoff holder seg ofte godt i verdi, fordi det er solide og trygge merker med svært høy kvalitet.

Husk at det alltid er bedre å være litt ekstra forsiktig når du kjøper brukt, spesielt når det gjelder tekniske produkter som elsykler. Lykke til med kjøpet!

FYI. Skrevet av LH ved hjelp av AI