Oslo Sykkelverksted søker mekaniker og selgere til sommerjobb – Hvordan skrive søknad til oss?

Sykkelbransjen er en svært sesongbetont bransje. Omsetningen i sesongen er ofte ti ganger høyere enn på vinteren. Det gjør at vi er nødt til å søke etter sommerhjelp, da behovet for flere folk også er mye mer prekært da.

Sommerjobb som selger i sportsbutikk

Sportsbransjen er spennende. I Norge er det over 2000 sportsbutikker og antall sportsbutikker per person er det høyest i hele verden.

Oslo Sykkelverksted er en sportsbutikk som kun selger sykler og sykkeltilbehør. En jobb hos oss består av følgende typiske arbeidsoppgaver:

  • Salg av sykler og elsykler
    • Dette er selvfølgelig primæroppgaven. Vi selger tyske kvalitetssykler fra Kalkhoff og Focus.
    • Erfaring fra salg av sportsutstyr og sykler verdsettes, men er ikke et must.
    • Generelt fagbrev uavhengig bransje vektlegges tungt.
  • Mersalg av vedlikeholdsprodukter eller ekstra utstyr
    • Mange syklister er svært dårlige til å vedlikeholde syklene sine.
  • Montering av nye sykler
    • Mekanisk erfaring verdsettes, men vi gir full opplæring i montering av sykler.
  • Holde butikken ryddig og presentabel
    • Det forventes at ansatte har et våkent øye for å holde det ryddig i butikken og rundt seg. Ryddighet gjør at butikken ser presentabel ut, og er viktig for både kunder og ansattes opplevelse av butikken.

Vi er en butikk som setter strenge krav til oss selv og ansatte. Men strenge krav mener vi også går hånd i hånd med støtte og tilrettelegging. Vi forventer ikke verdens beste selger, men belønner de som har interesse og initiativ til å lære selv.

Vi tror det er viktig at våre ansatte forstår betydningen av deres rolle. En selger er ikke bare en selger, men også en som hjelper folk med å ta gode beslutninger, være med å skape et godt arbeidsmiljø, og ha et fast sosialt miljø hvor du blir utfordret støttet til å vokse som person. Summen av dette er hva som skaper verdi for både kundene, arbeidsplassen og deg selv.

Vi søker primært etter noen som er interessert i å jobbe helger fra mars til september og i ferieavvikling. Har du behov for mer jobb eller for spesifikke datoer dette avklares, så finner vi en løsning.

Sommerjobb som mekaniker hos Oslo Sykkelverksted AS

Vi søker også etter mekanikere. Hos oss repareres det flere tusen reparasjoner i året og vi har mange komplette arbeidsstasjoner. Vi søker mekanikere med erfaring, så dersom du ikke har det er alternativet å søke som selger.

Minimum erfaring:

  • God erfaring med montering av nye sykler
  • Erfaring med reparasjon av sykler fra sportsbutikk
    • Du må kunne justere gir og bremser
    • Lufte hydrauliske bremser
    • Ha forståelse for de mekaniske komponentene av sykler
    • Kunne bytte bremseklosser
    • Funksjonssjekke og feilsøke en sykkel
    • Erfaring ut over dette er bonus

Som mekaniker hos oss vil du få:

  • Egen arbeidsstasjon med alt relevant verktøy
  • Konkuransedyktig lønn
  • God arbeidsplass med mulighet for læring og utvikling

Vi har flere dyktige mekanikere, og søker flere som kan gjøre alt. Dersom du kun har vært borti noe reparasjon er dette fortsatt en mulighet.

Dersom du IKKE har erfaring med å skru på en sykkel vil ikke søknaden din som mekaniker bli vurdert. Søk helger som selger.

Hva vi forventer av søkere

Vi har sett mye rart når det kommer til søknader siden Oslo Sykkelverksted ble startet opp. Her kommer en kort guide til deg som søker, og dette gjelder enten du søker her eller du skal søke andre steder.

Skriv både søknad og CV

Vi forventer både søknad og CV. De fleste som legger igjen enten en åpen søknad eller kun en CV blir stort sett ikke værken vurdert eller tatt seriøst. Intrykket dette gir er så dårlig at vi ikke ønsker å ansette.

Hvorfor? tenker du kanskje. Det er fordi vi som bedrift må forholde oss til deg som ansatt og det settes både skriftlige så vel som muntlige og uuttalte forventninger til de ulike rollene. Vi som en bedrift prøver i høyeste grad å gjøre de uuttalte forventningene så få som mulig, og arbeidsmiljøet for å dele forventninger så godt som mulig.

Likevel er det slik at dette da går to veier. Bedriften med daglig leder har ansvar for å gi tydelig beskjed om hva arbeidsoppgavene består i, og å skape et godt arbeidsmiljø. Den ansatte har ansvar for å utføre arbeidsoppgavene, og legge merke til og si i fra om forhold som eventuelt gjør det vanskelig. Så hva er viktigheten av både søknad og CV? La oss sepå hva de to er for noe:

En søknad om arbeid

En søknad er er et brev skrevet til oss som bedrift hvor du forklarer din interesse for arbeidet og hvilke av dine kvalifikasjoner som du tror kan være med på å løse arbeidsoppgavene på en god måte.

Vi som bedrift bedømmer flere ting ut i fra søknaden du skriver

  • Hvor godt språk har du
  • Hvor gode evner du har til å presentere deg
  • Hvor godt har du satt deg inn i stillingsutlysningen
  • Hvor godt har du satt deg inn i hvem vi er som bedrift
  • Hvor godt har du forstått forventningen vi har satt til deg som arbeidstaker
  • Punkter på CVen som kan både være positive og negative kan forklares og belyses.

Dersom du leverer kun CV og ikke en slik søknad så bedømmer vi mange av disse punktene med lavest mulig score, og vi vil nok ikke en gang ta kontakt.

En CV som vedlegg

En god søknad er langt viktigere enn en CV. En CV er i større grad en formalitet, men kan være med på å avdekke flere ting vi som bedrift kan være interessert i.

  • Først og fremst det viktigste i en CV er tidligere relevant erfaring. Deretter,
  • Utdanning
  • Tidligere arbeidserfaring
  • Tidligere verv som viser sosial erfaring og samarbeidsevne
  • Eventuelt manglende erfaring eller hull i CVen,
    • Forklaringen på dette kan være både positiv og negativ.
      Har du hatt rusproblem og kommet ut av det er det svært positivt!
      Har du reist mye, eller lignende? Det kan være positivt!
      Har du spilt data og fortsatt gjør det alt for mye, kan det være dette påvirker arbeidet.
      Har du spilt mye data, men har bestemt deg for å ta mer ansvar i livet ditt! Veldig bra!
      Dette forklares ofte dypere i en søknad og

Vi får altså mye mer informasjon ut av en søknad og CV enn hva som er lett å tenke. Vi er en liten sportsbutikk og arbeidsoppgavene er enkle. Det er riktig, men vi er mer enn det akkurat som at du er mer enn «bare en søker». Vi er interessert i å høre hvem du er og hva du tror du kan bidra med.

Møt opp på arbeidsplassen

Vår adresse er ikke hemmelig. Vi er en åpen butikk og daglig leder er stort sett alltid på plass. Vi hilser gjerne på deg om du har lyst til å legge igjen en søknad og CV. Har du kommet så langt ned i artikkelen må vi faktisk påstå at det er veldig positivt om du møter i egen person. Dersom du ikke har mulighet, send oss et bilde eller enda bedre en video på mail hvor du presenterer deg selv.

Det er mye lettere å danne seg et bilde av hvem du er dersom du møter opp. Kjenner du på angst når du leser dette i forhold til jobbsøknad, da skal du vite at vi er flere som har gått til terapi for angst. Her blir du møtt med mye forståelse.

Andre forventninger

Det vi har skrevet over viser deg forhåpentligvis hvorfor søknad, CV og det å møte opp er universale forventninger hos de fleste bedrifter. Det står nettside opp og ned om hvordan du bør søke jobb og vi kan ikke forklare alt før du viser interesse om at du vil lære.

Her er det et paradoks: Du vet kanskje ikke at interesse er en forventning vi ser etter, det kreves interesse for selv å finne denne artikkelen hvor vi forklarer vår forventning.

Dessverre er verden urettferdig.

Vi har også flere forventninger som nevnt kort overfor:

  • Vi forventer interesse for arbeidsplassen
  • Vi forventer interesse for relasjonene på arbeidsplassen
  • Vi forventer interesse for faget (enten salg eller reparasjon)
  • Vi forventer at du jobber med deg selv
  • Vi forventer at du tar ansvar for deg selv
  • Vi forventer å få høre dine forventninger til en eventuell jobb hos oss

Vi har også andre forventninger utover dette som ofte ikke står på nett.

  • Vi forventer mer enn vi skriver her, men som vi forventer at du gjør (Det som kalles hygienefaktorer dersom du kjener til Herzbergs tofaktorteori om motivasjon)
  • Vi forventer god folkeskikk

Oppsummering

Vi har forventninger til deg som søker, blant annet at du tar deg tid til å lese det som står her. Har du ikke gjort det og søker vil det fort bli tydelig og du vil garantert ikke få jobben 🙂 Vi ser etter folk som leser gjennom dette, oppfatter det som står der, og prøver å vise i søknad og CV at de har forstått det, så godt som mulig.

Søknader kan sendes til sjefen selv, Øystein, på [email protected] eller leveres in persona i våre åpningstider.

Lykke til og takk for din søknad, på forhånd!